Fødsel og dåb

Når et barn er født

Et barns fødsel noteres på sygehuset af jordemoderen, herved får barnet et CPR-nummer. Sygehuset giver besked til kirkekontoret i moderens bopæls-sogn, som så registrerer barnet. Forældrene skal KUN selv anmelde fødslen, hvis fødslen er sket uden en jordemoder.

Bemærk: Hvis forældrene ikke er gift, skal faderskabet anmeldes inden 14 dage efter fødslen. Dette kan ske ved at indsende en ’Omsorgs- og ansvarserklæring’ til kirkekontoret (det fælles Kirkekontor, se adresse ovenfor)

Blanketten fås ved jordemoderen eller på www.personregistrering.dk.

Faderskabet kan anmeldes til Statsforvaltningen forud for fødslen – men forældrene skal selv melde dette til kirkekontoret efter fødslen og inden 14 dage.

Alle blanketter kan findes på www.personregistrering.dk

Når et barn skal døbes

Forældrene henvender sig til sognepræsten og aftaler, hvornår barnet skal døbes.
I Taulov Kirke er der højst tre dåb hver søndag.
En uges tid inden dåbsdagen kommer præsten på besøg i hjemmet. Her gennemgås dåbsritualet.

Faddere samt barnets navn noteres til kirkebogen. Foruden den gudmor eller gudfar, som bærer barnet ved dåben, skal der være mindst 2 faddere. Alle noteres ved navn og adresse. Dette gøres via dåbsformularen her

Ved navngivning uden dåb

På kirkekontoret eller på hjemmesiden www.personregistrering.dk kan der hentes en blanket til anmeldelse om navngivning. Blanketten afleveres eller indsendes til provstiets fælles kirkekontor,Kirkernes Hus (se under kontakt). Herefter modtager forældrene en fødsels- og navneattest for barnet.

Et barn skal have både for- og efternavn senest 6 måneder efter fødslen.

Voksendåb

Er man ikke blevet døbt som barn, kan man blive døbt som voksen. Det kan ske enten ved gudstjenesten om søndagen eller ved en særlig højtidlighed. Ønsker du at blive døbt og er ikke blevet døbt som barn, er du velkommen til at blive døbt i Taulov Kirke. Henvend dig til en af præsterne og få en aftale om en samtale inden dåben.

Den kristne dåb er indgangen til et kristent liv og adgang til medlem af folkekirken. Alle kan blive døbt, hvis de ønsker det.